Test na intoleranciju laktoze - da li ste osetljivi na mlečni šećer?

Test na intoleranciju laktoze obavlja se kako bi se otkrilo da li je, i u kojoj meri osoba osetljiva na laktozu. Laktoza je sastavni deo mleka, zbog čega se može naći u gotovo svim mlečnim proizvodima, u manjoj ili većoj meri.

Osobe osetljive na laktozu, imaju problema sa varenjem ovog sastojka mleka, zbog čega ne mogu da uživaju u ukusnim i nutritivno kvalitetnim namirnicama sačinjenim od mleka ili mlečnih proizvoda.

Dobre vesti su da postoje mlečni proizvodi koji su, u zavisnosti od nivoa osetljivosti, pogodniji za stomak ljudi intolerantnih na laktozu. Slušajući potrebe naših potrošača, Moja kravica odlučila je da u ponudu uvrsti i jogurt bez laktoze, kako bi u njemu mogli da uživaju baš svi ljubitelji kvalitetnih mlečnih namirnica - čak i oni intolerantni!

U nastavku teksta naši eksperti vam otkrivaju sve o intoleranciji na laktozu, šta je laktoza, koji su simptomi osetljivosti organizma na laktozu i o tome kako da otkrijete da li je vaš organizam osetljiv na laktozu i koji su sledeći koraci u tom slučaju.

Šta je intolerancija na laktozu i koji su njeni simptomi?

Podsetimo se šta je to laktoza i kako se ona vari.

Ukratko, laktoza je šećer koji se javlja u mleku, a samim tim i mlečnim proizvodima - jogurtu, sladoledu, siru, voćnom jogurtu i kiselom mleku. Laktozu možemo nazvati i mlečnim šećerom. Ona sačinjava od 2% do 8% čvrste supstance unutar mleka.

Smatra se da gotovo 65% ljudi ima manjak enzima laktaze, što im otežava varenje mlečnog šećera u manjoj ili većoj meri. U tom slučaju govorimo o intoleranciji na laktozu odnosno ljudima čiji je organizam osetljiv na laktozu.

Intolerancija na laktozu javlja se prilikom delimične ili potpune nemogućnosti digestije mlečnog šećera – laktoze, usled nedostatka enzima za varenje – laktaze. Klinička manifestacija javlja se kod otprilike 7% do 10% svetske populacije i govori nam o tome koliko je čest i zastupljen ovaj metabolički poremećaj.

Ukoliko nakon konzumacije mlečnih proizvoda osetite neki od sledećih simptoma, postoji velika verovatnoća da ste u manjoj ili većoj meri intolerantni na laktozu:

Intolerancija na laktozu nije isto što i alergija na mleko

Važno je napomenuti da intolerancija na laktozu nije isto što i alergija na mleko. Između ova dva stanja, postoje bitne razlike, ne samo u simptomima i lečenju već i u samim uzrocima.

Uzrok alergije na mleko jesu proteini kravljeg mleka, koji izazivaju preteranu imunsku reakciju na njih. Alergija na mleko sa sobom nosi i mnogo ozbiljnije simptome od intolerancije na laktozu.

Osobe koje su alergične na mleko najčešće moraju u potpunosti isključiti mlečne proizvode iz upotrebe, dok oni intolerantni i dalje mogu umereno i povremeno uživati u šolji mleka ili jogurta!

Alergija na mleko je dosta ređa od intolerancije na laktozu, i najčešće se manifestuje već u prvoj godini života, za razliku od intolerancije na laktozu koja se u najvećem broju slučajeva, razvija između pete i šeste godine života.

Klasifikacija i uzroci intolerantnosti na laktozu

Nakon svega što smo pomenuli, postavlja se očigledno pitanje - Zašto neki ljudi razviju intoleranciju na laktozu, a drugi ne?

Odgovor na ovo pitanje je složen, ali se može klasifikovati u četiri moguća odgovora koja nauka trenutno nudi:

  • Urođena intolerancija na laktozu javlja se kao retka mutacija u genu koji je zadužen za proizvodnju enzima laktaza, koji je, sećamo se, ključan za varenje laktoze. Prvi znaci ovog metaboličkog poremećaja, javljaju se nakon prvog dojenja, kada beba dobija dijareju kao reakciju na intoleranciju.
  • Stečena laktozna intolerancija javlja se kao posledica nedovoljnog razvoja crevne laktaze, odnosno nedovoljne proizvodnje ovog enzima.
  • Primarna adultna intolerancija na laktozu najčešći je slučaj intolerancije na laktozu. Javlja se zbog genski predodređenog smanjenja nivoa laktaze, koji se u odraslom dobu može smanjiti i do 90%, a smatra se da se čak ¼ odraslog svetskog stanovništva suočava sa ovim metaboličkim poremećajem.
  • Sekundarna adultna intolerancija je metabolički poremećaj, koji se javlja kao propratni simptom drugih bolesti. Ova laktozna intolerancija je najčešće privremenog karaktera, dok se crevna flora ne oporavi, nakon čega možete nastaviti da uživate u svojim omiljenim mlečnim proizvodima!

Test na intoleranciju laktoze - kako se uspostavlja dijagnoza intolerancije na laktozu?

Test za ispitivanje intolerancije na laktozu

Test na intoleranciju laktoze meri koliko dobro vaš organizam može da vari i procesuira laktozu odnosno mlečni šećer, a dijagnoza intolerancije na laktozu može se postaviti na osnovu nekoliko vrsta testova.

Test na intoleranciju laktoze - merenje prisustva laktoze

Postoji tri tipa testa intolerancije na laktozu kojima se može proveriti osetljivost organizma. Prvi je analiza krvi, koja podrazumeva konzumaciju rastvora laktoze na prazan stomak, nakon čega se meri nivo glukoze u krvi, te određuje uspešnost organizma da svari laktozu nakon nekoliko sati.

Drugi način merenja osetljivosti je takozvani, izdisajni test u okviru koga se, kao i u prvom slučaju, popije tečni rastvor laktoze, ali se nakon toga izdiše u instrument nalik balonu, koji određuje nivo vodonika u dahu.

Test na intoleranciju laktoze putem PH vrednosti stolice se najčešće radi kod novorođenčadi i male dece, budući da su druge metode previše invanzivne za njih. U ovom slučaju, laboratorijski nalaz stolice pokazaće da li se laktoza pravilno razgrađuje procesom varenja.

O čemu treba voditi računa prilikom izvođenja testa intolerancije na laktozu?

Prilikom pripreme za bilo koji od pomenutih testova, vaš doktor će vas informisati o potencijalnim zabranama, kao što je restrikcija određenih namirnica ili pića. Najčešće, za izvođenje ovakvih testova, poželjno je da se ne jede 8 do 12 sati pre izvođenja testa, a od tečnosti je obavezno konzumirati isključivo vodu.

Pacijentu se ne dozvoljava pušenje, kao ni fizička aktivnost bar 1 sat pre započinjanja i tokom izvođenja testa, a poželjno je da bude budan više od jednog časa pre izvođenja testa. Na rezultate testa mogu uticati drugi metabolički problemi, kao što je dijareja, i antibiotska terapija, što je bitno naglasiti lekaru pre samog testiranja.

Lečenje i tretman intolerancije na laktozu

Iako je najbrže rešenje za intolerantnost na laktozu isključivanje mlečnih proizvoda iz ishrane, ono nije optimalno, budući da ljudi koji su osetljivi na ovaj sastojak mleka, ne uspevaju da dobiju mnogobrojne nutritijente po kome su mleko i mlečni proizvodi poznati.

Mleko i mlečni proizvodi, su vrlo nutritivno bogate namirnice, jer sadrže najveći broj vitamina i minerala, ključnih za pravilan rast i razvoj i jedan od osnovnih izvora vitamina D, kalcijuma, proteina, magnezijuma, cinka, kalijuma i fosfora.

Blagotvorno dejstvo jogurta na našu crevnu floru i varenje, usled bogatih probiotskih kultura, odavno je poznato, zbog čega je Moja Kravica jogurt bez laktoze, idealan način da predupredite bolesti digestivnog trakta i probleme sa varenjem, i iskoristite pun potencijal ove ukusne namirnice, čak i onda kada ste intolerantni na laktozu.

U nekim slučajevima, redukcija unosa proizvoda sa laktozom, može biti korisna strategija. Po nekim istraživanjima, većina ljudi može da istoleriše 12 g do 15 g laktoze na dan, što je odličan način da ljudi iskoriste sve nutritivne prednosti mlečnih proizvoda i pritom ne osete neželjene efekte.

Koje namirnice osoba intolerantna na laktozu može da konzumira?

Žena koja pije čašu mleka bez laktoze

Budući da većina prosečenih odraslih osoba, intolerantnih na laktozu, može da bez ikakvih simptoma i posledica konzumira i do 12 g laktoze dnevno, optimalno je da svoju ishranu prilagodite tako da izvučete maksimum iz nutritivnog potencijala mlečnih proizvoda i održite opšte zdravstveno blagostanje.

Ispod prilažemo spisak nekih od najpoznatijih mlečnih proizvoda zastupljenih u svakodnevnoj ishrani. U tabeli smo pripremili informacije o količini laktoze izraženu u gramima na sto grama proizvoda, tako da će vam okvirno izračunavanje bezbednih 12 g laktoze dnevno biti značajno olakšano!

Vrsta namirnice / mlečnog proizvoda Količina laktoze izražena u gr, na 100 g proizvoda
Kravlje mleko 4.5
Niskomasno kravlje mleko 4.6
Jogurt 3.2
Maslac 4.0
Sitan sir 2.6
Krem sir 6.0

Savetuje se da ukoliko vam je dijagnostifikovana intolerancija na laktozu, svakako krenete sa postepenim uvođenjem bilo koje namirnice na bazi mleka. Kada je reč o jogurtu, počnite sa 40 gr do 70 gr na dan, i postepeno povećavajte unos do maksimum 300 gr dnevno.

Saveti u vezi ishrane koji vam mogu pomoći

Savetujemo vam da jogurt i druge mlečne proizvode, konzumirate u okviru obroka, odnosno u kombinaciji sa drugim namirnicama, pre negoli samostalno na prazan stomak, budući da ćete tako obezbediti sporo otpuštanje laktoze, u dužem vremenskom periodu, što je pogodnije za digestivni sistem.

Zanimljivo je to da tvrdi sirevi imaju nizak nivo laktoze u svom sastavu (0,1 g do 0,9 g laktoze na 30 grama tvrdog sira), zbog čega se značajno lakše vare, pa su pogodni za umerenu konzumaciju u slučaju intolerancije.

Jogurt je najbolji prijatelj pekarskih proizvoda i za mnoge, neizostavan deo svakog doručka, pa nemojte zaboraviti da ga uračunate u vaš dnevni plan unosa laktoze!

Mlečni proizvodi bez laktoze - Moja kravica nudi optimalno rešenje

Ipak, najjednostavniji savet je da uvrstite u svoju ishranu mlečne proizvode bez laktoze, koji imaju iste nutritivne kvalitete kao i regularni mlečni proizvodi, ali u njihovom sastavu nema mlečnih šećera!

Kako bi udovoljili potrebama svih ljubitelja mlečnih proizvoda, Moja Kravica odavno je u svoju ponudu uvrstila mleko bez laktoze, a od sada će i svi laktozno intolerantni ljubitelji Moja Kravica jogurta, moći da uživaju u svojoj omiljenoj namirnici uz doručak, jer Moja Kravica jogurt bez laktoze postaje novi, stalnij član naše porodice!

Naša misija je da omogućimo svim ljudima da uživaju u svojim omiljenim namirnicama, koje im omogućavaju optimalan unos nutrijenata bez straha od posledica!

Jogurt je namirnica koja deluje blagodetno na ljudski digestivni sistem i varenje, pa konačno i osobe osetljive na mlečni šećer mogu da uživaju u svim prednostima ove namirnice! Ljubitelji mleka, kao i jela i poslastica čiji je ono neizostavni sastojak, konačno mogu da bez straha uživaju u svojim omiljenim sosevima i kolačima.

Moja Kravica je i do sada bila neizostavan deo svake porodične trpeze, a sada vam je dostupna i kroz naše proizvode bez laktoze, namenjene svim pojedincima koji su intolerantni na mlečni šećer!

Literatura:

  1. Di Costanzo, M., & Berni Canani, R. (2018). Lactose Intolerance: Common Misunderstandings. Annals of Nutrition and Metabolism, 73(Suppl. 4), 30–37. doi:10.1159/000493669
  2. Szilagyi, A., & Ishayek, N. (2018). Lactose Intolerance, Dairy Avoidance, and Treatment Options. Nutrients, 10(12), 1994. doi:10.3390/nu10121994
  3. https://www.healthline.com/health/lactose-tolerance-tests#test-types - pristupljeno: 02.01.2021.