Autofagija: šta je autofagija - proces za čišćenje organizma?

Autofagija je jedan od najpopularnijih pojmova u sferi nutricionizma u poslednjih nekoliko godina, a naučni princip na kome se zasniva bio je vredan Nobelove nagrade za fiziologiju i medicinu 2016. godine.

Sigurno ste već čuli za primere osoba koje su se “prepolovile” zahvaljujući autofagiji ili nekoj od njenih varijacija, kao što je fasting dijeta?

Autofagija zaista može poslužiti kao izvrstan metod za gubitak viška kilograma, ali je njena prednost pre svega čišćenje organizma, preciznije - čišćenje oštećenih ćelija, koja omogućava da se obnove i širom organizma stvore nove, zdravije ćelije.

Kako omogućiti organizmu da se regeneriše?

Opširnije upoznavanje sa autofagijom, načinom na koji funkcioniše i benefitima koje može doneti organizmu, čeka vas u nastavku teksta.

Šta je autofagija?

Autofagija (autophagy) je složenica nastala od dve grčke reči: auto - samo i phagy - jedenje.

U bukvalnom prevodu, dakle, autofagija znači jedenje samoga sebe.

Kada ovo saznanje spojimo sa definicijom autofagije koju smo naveli u uvodnom delu, možemo uprostiti i shvatiti da je autofagija zapravo sposobnost zdrave ćelije u organizmu da reciklira otpad koji se nagomilava u njoj i njenom okruženju.

Postoje tri različite vrste autofagije: makroautofagija, mikroautofagija i autofagija posredovana šaperonom (posebni proteinski molekuli).

Autofagija kojom se bavimo u tekstu, i ona o koja se najčešće spominje u cilju ozdravljenja, obnavljanja ćelija, ali i mršavljenja, jeste makroautofagija.

Kako se autofagija aktivira i pokreće?

Važno je razumeti da je autofagija prirodan proces, ali mu je potreban okidač, odnosno način na koji ćete aktivirati proces u organizmu.

Kao glavni pokretač autofagije izdvaja se post, odnosno gladovanje. Naime, potrebno je određeni broj sati ne unositi nikakve kalorije u sebe da bi se autofagija pokrenula. Optimalno je da to bude period od 12 do 16 časova.

Šta se u tom periodu dešava?

Telo posle 12 i više sati ulazi u metaboličko stanje koje zovemo ketoza. U ovom stanju, telo počinje da koristi masti iz organizma kao svoje gorivo, sagorevajući ih, što je i cilj svakoga ko želi da izgubi višak kilograma. Kada završi sa mastima - organizam kreće u potragu za ćelijama sa oštećenjima i različitim neželjenim pojavama u telu koje tada postaju njegovo “glavno jelo”. Tako autofagija predstavlja vrlo zdrav metabolički proces.

Valja napomenuti da po mišljenju naučnika, autofagiju pokreće i fizička aktivnost, pa je i ovo odličan način da oporavite ćelije organizma i uradite nešto dobro za svoj organizam.

Koliko dugo treba primenjivati autofagiju?

Autofagija je metabolički proces koji se prirodno događa u organizmu, ali kao da je isključen dok jedemo, a upali se kada ne konzumiramo hranu duže od 12 časova.

Zbog svog prirodnog toka, autofagija nema vremenska ograničenja u smislu frekventnosti ponavljanja - dok god se dobro osećate u redu je da autofagiju i primenjujete. S druge strane, dijete inspirisane autofagijom, koje obično podrazumevaju gladovanje duže od 12 časova, imaju svoja pravila, koja najčešće određuje težina koju želite da postignete, kao i od personalnih fizičkih sposobnosti.

Autofagija i dijeta - mršavljenje inspirisano principima autofagije

Činija sa jogurtom i malinama

Keto dijeta zasniva se upravo na ovom principu - podrazumeva ishranu koja se bazira na mastima i proteinima, a ne ugljenim hidratima, jer tako organizmu signalizira da upravo masti postanu glavno gorivo koje će sagorevati. Savetuje se da se keto ishrana primenjuje 5-6 nedelja, ali ovo zavisi od osobe do osobe, ili preciznije, od organizma do organizma, i zato se preporučuje da se obave konsultacije sa nutricionistom.

Još jedna popularna dijeta koja se bazira na principima autofagije je intermittent fasting (povremeno gladovanje) koja podrazumeva upravo primenu principa gladovanja u određenim intervalima, a sa mršavljenjem kao glavnim ciljem.

Autofagiju ipak ne treba poistovećivati sa dijetom i restrikcijom od kalorija, jer osoba tokom perioda kada jede uopšte ne mora nužno unositi smanjeni broj kalorija u odnosu na to kako se inače hrani ili biti na nekakvom restriktivnom režimu ishrene.

Glavna odlika autofagije je dakle uvođenje određenog perioda gladnjenja, od 12 do 16 časova na dnevnom nivou, s očekivanjem da će se postići čišćenje organizma.

Pošto se autofagija od 2016. godine kada je japanski biolog i profesor Yoshinori Ohsumi za ovo otkriće dobio Nobelovu nagradu, vrlo popularizovana, ne čudi činjenica da se mogu pronaći i ekstremna iskustva ljudi koji su je probali, nalik onima koji su išli tako daleko da gladuju i po nekoliko dana.

Ipak, ovakvi ekstremi nisu preporučljivi, a period od 12 do 16 časova dnevno trebalo bi da bude sasvim dovoljan da aktivirate proces autofagije.

Ukoliko je glavni cilj autofagije želja da smršate - leangain model (16 sati gladovanja: 8 sati dozvoljeno za unos hrane) pokazao se kao vrlo delotvoran, kao i režimi 15:9, 14:10, dok se model 12:12 smatra kao pogadan za održavanje postignutih rezultata.

Nema stručne preporuke koliko dugo treba primenjivati ovu dijetu, ljudi je obično primenjuju dok ne dostignu željenu kilažu. Savetuje se da se kao i sa prethodnom - savetovanje sa nutricionistom.

Važno je naglasiti da autofagiju svaki organizam može podneti na lakši ili teži način, te da je preporučljivo njene principe prilagoditi sebi i svom organizmu. Posle ćemo vas svakako informisati i o potencijalnim nuspojavama i tome kako da olakšate sebi period gladovanja i želju za hranom.

Koje benefite donosi autofagija i šta je tačno čišćenje organizma koje ona obezbeđuje?

Autofagija je kao reciklaža i pročišćenje organizma istovremeno.

Poznata američka nutricionistkinja i kardiolog dr Luiza Petre autofagiju objašnjava kao anti-age proces koji praktično omogućava da organizam svoj sat okrene unazad i kreira mlađe i zdravije ćelije.

Evo koji su benefiti autofagije:

  • Uklanjanje toksičnih proteina iz ćelija (ovi toksični delovi inače su povezani sa neurodegenerativnim oboljenjima kao što su Alchajmerova ili Parkinsonova bolest);
  • Prečišćavanje ostataka proteina;
  • Proizvodnja energije za ćelije koje se i dalje mogu oporaviti;
  • Šire posmatrano - autofagija može dovesti do regeneracije i ozdravljenja ćelija.

Pošto svaki kancer počinje upravo oštećenjem ćelija, naučnici su autofagiju videli kao logično rešenje za tretiranje ili barem prevenciju različitih tipova kancera. Zbog toga su vrlo česta istraživanja o dejstvu autofagije na kancer, a za sada su rezultati oprečni.

Autofagija se u nekim slučajevima pokazuje kao pogodna, ali u nekim fazama razvitka kancera ona može delovati i nepogodno, pa bismo uticaj povremenog gladovanja na organizam pogođen kancerom ostavili na dalje prosuđivanje nauci i istraživanjima.

Autofagija ishrana - kako prilagoditi ishranu autofagiji?

Autofagija, sama po sebi, sa sobom ne donosi posebna pravila o ishrani, ona podrazumeva samo da ćete u određenom periodu odolevati bilo kakvom unosu kalorija i prehrani.

Ipak, čim želite da primenjujete autofagiju, to znači da mislite o svom zdravlju i želite i da se hranite zdravije, pa je preporučljivo da napravite i korekcije u ishrani.

U periodu u kom je dozvoljeno da jedete, važno je da se ne prejedate, već da obroke količinski održavate onakvim kakvi su i inače, a primenjujte principe ishrane koji podrazumevaju nutritivno bogate i izbalansirane obroke.

Zdrav doručak, ručak i večera (mada ćete verovatno doručak ili večeru preskakati) trebalo bi da imaju dovoljno vlakana, vitamina i minerala, zdravih masti i proteina da bi telo snabdeli neophodnom energijom za obavljanje svakodnevnih aktivnosti, a imunitet održavali snažnim.

Upravo je slabljenje imuniteta i jedna od najvećih bojki ljudi koji odluče da počnu sa autofagijom, pa je zato vrlo važno da u periodu u kom je prehrana dozvoljena obroci budu što bogatiji vitaminima.

Balans+ IMUNO jogurt sadrži jedinstveni kompleks B6, B12 i D3 vitamina, koji je namenjen upravo ojačavanju imuniteta. Redovnom konzumacijom, brzo se postužu najbolji rezultate uz koje će se svako na autofagiji osetiti zdravije i snažnije. Tu je i naše IMUNO mleko sa cinkom, idealno za nadoknađivanje ovog minerala. Obroke isplanirajte temeljno, tako da u periodu u kom je ishrana dozvoljena uvek unesete sve što je potrebno vašem organizmu.

Saveti za lakše podnošenje gladovanja

Svakako da nije lako gladovati i izdržati veće periode bez ikakve hrane. Zato je važno naučiti kako se gladovanje može kontrolisati, odnosno šta je ono što se može primeniti radi lakšeg prolaženja kroz ovaj period.

Pre svega - tu je voda.

Ispijanje oko 2l vode na dnevnom nivou održavaće organizam hidriranim, što je ključno za zdravlje, a posebno korisno i za kontrolisanje apetita.

Osim toga, pokušajte da uvedete nove rituale koji će pomoći da se izborite sa željom za hranom. To može biti šetnja, iščitavanje knjige, ili vođenje dnevnika.

Nuspojave autofagije i da li se autofagija preporučuje svakome?

Devojka koja trči na zalasku sunca

Da li autofagija preporučljiva svakome?

Trudnice, dojilje i ljudi sa zdravstvenim problemima ne bi trebalo da počinju sa autofagijom.

Čak se i potpuno zdravim pojedincima prepručuje da se pre nego što otpočnu sa ovim režimom konsultuju sa svojim doktorom. Ukoliko se autofagija primenjuje s ciljem mršavljenja, oko povremenog gladovanja trebalo bi se konsultovati i sa nutricionistom, koji će možda bolje uočiti uzroke gojaznosti i optimalnije načine za gubitak viška kilograma.

Kada je reč o nuspojavama, istraživanja su pokazala da autofagija može dovesti do ubijanja zdravih ćelija, najčešće u srcu. Osim toga, do sada istraživanjima nisu pronađene druge neželjene pojave autofagije.

Kada je reč o ekstremnom gladovanju radi aktivacije autofagije - ono može imati i druge nuspojave, kao što su: magla u glavi, opsesija hranom i konstano razmišljanje o ishrani, nizak nivo šećera u krvi, slabljenje kose i smanjenje njene gustine, promene u menstrualnom ciklusu i problemi sa snom.

Ukoliko upravo razmišljate o tome da otpočnete sa autofagijom ili nekom od dijeta koja se zasniva na njenim principima, važno je da sačuvate svoj imunitet šarenolikom i raznovrsnom ishranom, dobrim snom i redovnim fizičkim aktivnostima. Srećno!